MÊRDÎN – Mîdyad’ta Êzidîlerin yaşadığı Bacinê kırsal mahallesinde, mera olarak kullanılan 22 hektarlık alana kurulmak istenilen GES’e tepki gösteren mahalle sakinleri, bunun Êzidîlerin inancına hakaret olduğunu, bu projeyi hiçbir şekilde kabul etmeyeceklerini belirtti.
Mêrdîn’in Mîdyad (Midyat) ilçesine bağlı Êzidîlerin yaşadığı kırsal Bacinê Mahallesi’nde kurulmak istenen Güneş Enerji Santrali’ne (GES) tepkiler sürüyor. Mîdyad’ta Êzidîlerin yaşadığı 8 köyden biri olan, 1990’lı yıllarda baskılar sonucunda boşaltılan köyün merası yok edilmek isteniyor. Yeniden geri dönüşlerin başladığı köyün merasına yapılmak istenen GES nedeniyle köye sadece 500 metrede uzaklıkta bulunan meraya 22 hektarlık alan etkilenecek. Buna karşı dün köyde yapılan basın açıklamasına katıl mahalle sakinleri, Danıştay’ın verdiği onay kararına tepki göstererek, GES’e izin vermeyeceklerini belirtti.
Mahalle sakinlerinden Romiya Ağırman, yalnızca Bacinêlilerin değil, herkesin projeye karşı çıkması gerektiğini belirterek “Bugün adeta köyümüz işgal ediliyormuş gibi hissediyoruz. Biz Êzidîyiz ve Êzidî topraklarının işgal edilmesini istemiyoruz. Avrupa’dan köylerimizi görmek için geliyoruz, evlerimizi yapıp geri dönmek istiyoruz. Ama bu projeler yapılırsa nasıl geri geleceğiz? Sanki bizi yeniden göçe zorlamak istiyorlar” dedi.
Bahar Akpınar ise köy topraklarının kendileri için yalnızca bir yaşam alanı olmadığını ifade ederek “Topraklarımızın bu şekilde değersizleştirilmesini istemiyoruz. Almanya’dan, Avrupa’dan gelip mezarlarımızı ziyaret ediyoruz, yeniden topraklarımızı görüyoruz. Bu bize büyük bir sevinç veriyor. Ama bu projeler sevincimizi yarıda bırakıyor” diye konuştu.
‘GERİ GÖNDERMEYE ÇALIŞIYORLAR’
“Çocuklarımızın geri dönmesini istiyoruz” diyen Malya Mutlu da şunları söyledi; “Bizler barış isterken yine bizi geri göndermek istiyorlar. Burası bizim evimiz, bizim toprağımız. Şimdi burada yeniden evler yapmak istiyoruz ama bu projeler olursa çocuklarımız geri gelmek istemeyecek. Herkesin bize destek vermesini ve bu projenin iptal edilmesini istiyoruz.” Yaklaşık 5 yıl önce köye dönüş kararı aldıklarını anlatan Şevki Atalan, yapılan yatırımların şimdi tehdit altında olduğunu söyledi. Atalan, “Köylülerimizle birlikte geri dönmeye karar verdik. Geldik, evlerimizi yaptık, yatırımlarımızı yaptık. Ama bu proje bize engel oluyor. Yapmak istedikleri santral benim evime sadece 300 metre uzaklıkta. Burada iş yeri açtım. Gençlerimizin, çocuklarımızın artık buraya gelmesini istiyoruz. Ama bu proje yapılırsa kimsenin geleceğini sanmıyorum” ifadelerini kullandı.
ÊZIDİ HALKINA YAPILAN BİR HAKARETTİR
Bacînêliler Divanı’ndan Zekiya Ağırman projeyi “hakaret” olarak nitelendirerek “Hepimiz geri dönmek için yatırımlarımızı burada topladık. Ama bu proje köyümüze yönelik bir saldırı gibi. Bunu hiçbir şekilde kabul etmiyoruz. Aynı zamanda kültürümüze yönelik bir saldırıdır. Biz sadece büyüklerimizin burada sürdürdüğü yaşamı ve kültürü yaşatmak istiyoruz. Bize bu hakareti yapmasınlar” dedi.
Köy sakinlerinden Bozo Ağırman da projenin planlandığı alanın yalnızca mera olmadığını, aynı zamanda eski ziyaret ve mezarlık alanı olduğunu söyledi. Ağırman, “Bugün burada enerji sistemi yapmak istiyorlar ama yapmak istedikleri yer evlerimizin dibidir. Burası bizim dedelerimizden ve babalarımızdan aktarılanlara göre eski ziyaret ve mezarlık alanıdır. Dedelerimizden, babalarımızdan böyle biliyoruz. Nasıl mera yaptılar bilmiyoruz, yaptıysalar da kendi kendilerine yapmışlardır” dedi.
Barış ve Demokratik Toplum Sürecine dikkati çeken Ağırman, devamında şunları söyledi; “Bizler geri dönmek, evlerimizi yeniden yapmak istiyoruz. Mezarlarımızı ziyaret ediyoruz. Ama şimdi bu projeyle bize hakaret ediyorlar. Eğer vicdan, insanlık ve birlikte yaşam varsa bu proje durdurulmalıdır. Biz Êzidî halkı bu dünyaya zulüm yaşamak için gelmedik. Hep birlikte yaşamak istiyoruz. Dostlarımız, arkadaşlarımız bizi ziyaret etmeye geliyor. Biz bu topraklara ölerek değil, yaşayarak dönmek istiyoruz. Onun için ellerini boğazımızdan çeksinler.”
‘CANIMIZ PAHASINA İZİN VERMEYECEĞİZ’
Avrupa’da sürgünden olan ve köyüne geri dönmek için gün sayan Bacinê Kadın Meclisi üyesi Kasem Ağırman, “16 yaşından köyden çıkmak zorunda bırakıldık. 41 yıldır sürgündeyiz. Şu an dönmek için 6 yıldır bir mücadele var. Arada gelip mezarlımızı ziyaret ediyoruz. Kadınlar olarak gelecek kuşaklar yaşana bilir bir köy bırakmak istiyoruz. Bunun için bir çaba içindeyken meramıza GES yapılmasını kabul etmiyoruz. Elimizden ne gelirse yapacağız. Bu GES’e izin vermeyeceğiz. Şimdi Avrupa’dayız gerekirse köye gelerek canımız pahasına mücadele edeceğiz. Hiçbir şirket bizim köyümüzden bir GES kurmayı aklına koymasın. Şu an köyde olan arkadaşlarımız buna karşı direniyor. Bizde gelerek onların direnişine katılacağız. Kararlıyız, umut ediyoruz şirket geri adım atar” şeklinde konuştu.
MA / Haşim Abak - Emrullah Acar